Wat is yoga?


Yoga komt van het werkwoord Yuj in het Sanskriet en heeft vele betekenissen zoals onder het juk brengen, inspannen, in evenwicht brengen, verenigen. Het begrip yoga zoals we dat nu kennen bestaat uit het concentreren, de meditatie, het denken beteugelen en richten om tot eenheid te komen met het heelal en jezelf.

De letterlijke betekenis van hatha yoga is: Ha = zon en Tha= maan. Yoga is de verbinding tussen zon en maan. Het zijn tegengestelden: het actieve tegenover het passieve, het mannelijke tegenover het vrouwelijke, het koude tegenover het hete, de inademing tegenover de uitademing, links en rechts etc. Met yoga ben je in staat deze tegendelen in jezelf bewust te  maken en met elkaar in verbinding te brengen tot een eenheid. Met yoga leer je de tegendelen in jezelf te kennen, beheersen en gebruiken.

Het juiste oefenen van yoga vereist in de eerste plaats persoonlijke discipline. De beste tijd, maar ook de moeilijkste, om yoga te beoefenen  is ’s morgens vroeg, voor of vlak na zonsopgang.  Dit is vaak in het dagelijks leven niet mogelijk. Het is wel belangrijk dat je niet teveel gegeten hebt als je een les gaat doen.

Bij yoga werk je eigenlijk niet met spiegels. Met yoga probeer je juist te verinnerlijken. Bovendien komt bij spiegels de prestatiedrang naar boven en de bewegingen worden dan meer een uiterlijk vertoon dan een innerlijke beleving.



Voor wie?


Jong of oud, man of vrouw, lenig of niet, iedereen voelt hetzelfde wanneer de spieren bij een moeilijke oefening protesteren. De grens van de één zal alleen wat verder liggen dan bij de ander. Iedereen ziet er anders uit en ook iedereen heeft een unieke manier van bewegen.

Het komt vaak voor dat men grote moeite heeft met een bepaalde oefening. Raak niet gefixeerd op een bepaalde houding, want dan blokkeer je jezelf. Naast discipline van het oefenen is ook onthechten en loslaten een begrip in de yogatraditie.

De adem is essentieel in de yoga. Als je begint met yoga en je gaat de adem vasthouden omdat er veel nieuwe dingen op je afkomen, laat de adem dan even voor wat het is.

De bedoeling is dat je door regelmatig oefenen  een niveau bereikt waarbij je je prettig voelt. En belangrijk is dat er plezier is in het bewegen. Je moet uitgaan van zoeken naar ruimte in de oefening. Dit werkt veel intenser door en geeft een zekere onbevangenheid.

 


Wat is pilates?


Pilates is een trainingsmethode voor lichaam en geest. De grondlegger ervan; Joseph Hubertus Pilates, werd geboren in 1880 te Düsseldorf. Omdat hij een tengere jongen was, en op jonge leeftijd een zwakke gezondheid had (astma en de Engelse ziekte), experimenteerde hij met allerlei vormen van sport en yoga om zijn lichaam sterker te maken. Hij ontwikkelde uit eigen opgedane ervaring en kennis van Westerse en Oosterse filosofen een eigen trainingsmethode met als doel fit te worden en te blijven. Zijn oefenmethode noemde hij Contrologie. Geïnspireerd door de klassieke voorstellingen uit de oudheid, streeft Pilates het volmaakte lichaam na. Het is als het ware ‘back to basic’: terug naar alle natuurlijke bewegingsvormen, terug naar de natuurlijke spierketens. De kracht zit ‘m vooral in de eenvoud en combinaties van de bewegingen. Zowel kracht, lenigheid als stabiliteit komen aan bod. De nadruk ligt op het ontwikkelen van een bewuste geest voor de lichaamsbewegingen. De klassieke Pilates bestaat uit 34 oefeningen. Omdat deze uit een tijd stammen (rond 1900) dat mensen nog veel lichamelijke arbeid verrichtten, kan deze voor mensen die weinig bewegen vrij zwaar zijn. Men begint met basisoefeningen en daarna doet men de moeilijkere en de variaties.



Voor wie?


Evenals bij yoga is het beoefenen van pilates voor iedere doelgroep, jong en oud. Bij twijfel is het raadzaam om de huisarts te raadplegen. Het is verstandig om Pilates te gaan volgen bij een bevoegde docent.